Rašytoja
mylėjusi moteris
Gimusi turtingoje ir kilmingoje
šeimoje, Soppho gyveno prabangiai. Augdama kartu su trimis broliais, poetė buvo
mokoma geriausių šalies mokytojų ir tapo labai protinga. Vėliau pasinėrusi į
šeiminius rūpesčius, galiausiai moteris suprato mylinti ne savo vyrą, o moteris
– dėl to ilgiems metams buvo ištremta. Dabar Soppho‘s garbei jos vardas ir
kilmės vieta siejama su homoseksualiomis moterimis.
Vardas: Sappho
Gimimo metai ir vieta: 630 m. pr. Kr., Lesbas, Graikija
Mirties metai ir vieta: 580 m. pr. Kr., Lesbas, Graikija
Kilmingas kraujas
Kilmingai aristokratų, Skamander‘io
ir Cleis‘ės, porai gimė trys sūnūs Erigyius, Larichus, Charaxus ir dukra
Sappho. Šeima gyveno Egėjo jūros Lesbos saloje netoli Mažosios Azijos kranto VI
a. pr. Kr. Saphho nuo vaikystės supo prabangi aplinka ir aukštuomenės veikėjai.
Rūmuose buvo rengiami šokiai, šventės, religinės ceremonijos, karinės flotilės,
taip pat šeima dalyvaudavo įvairiuose paraduose. Sutuoktiniai kartu su
atžalomis trumpą laiką gyveno ir Lidijoje – vienoje turtingiausių ir
galingiausių to meto šalių. Be viso to, kad šeima gyveno karališkai, Soppho
kartu su broliais mokė protingiausi šalies žiniai, todėl vaikai pasižymėjo
žvitriu protu. Labiausiai išsiskyrė vienintelė dukra – ji turėjo talentą ne tik
greitai įsisavinti naujas žinias, bet ir kurti eiles. Be to, turėjo ir dėmesį
prikaustančią iškalbą. Ilgai netrukus Soppho ėmė vis dažniau kurti ir deklamuoti
eiles, todėl vis daugiau žmonių žavėjosi jaunąja poete.
Aistringa kūryba
Būdama paaugle, Soppho tapo tikra
dama, kuri be kilmės buvo ir viena protingiausių visoje Lesbos saloje. Ten
aristokratės rinkdavosi į neoficialias draugijas, kuriose buvo galima užsiimti
vis kitokia veikla. Vienoje jų aukštuomenės damos kūrė ir deklamavo eiles – ši
draugija greitai tapo Soppho‘s mėgstamiausia, todėl ilgai netrukus mergina buvo
išrinkta šios draugijos vadove. Jau gerai išmanydama poezijos vingrybes ir
turėdama ne mažai gerbėjų, Soppho į savo draugijoje deklamuojamų eilių vakarus
pritraukdavo nemažai žiūrovių. Kai kurios jų atvykdavo paklausyti Soppho‘s
poezijos net iš užsienio.
Jaunosios poetės eilėse vyravo
ryškiaspalvės gėlės, girliandos, gamtos vaizdai, kvapūs smilkalai, o be viso to
atsispindėjo ir santykiai su kitomis
moterimis, jų patrauklumas ir hooseksualių santykių problema. Lyrika pasižymėjo
paprastumu, tarmiškumu ir tuo pačiu aistringumu. Soppho meilę pateikė kaip
aistrą, neišvengiamą jėgą – tai troškimas, jausmingos emocijos, nostalgija ir
prisiminimai apie jausmus, kurie išblėso. Jaunos merginos eilės apie meilę itin
žavėjo šiltų jausmų išsiilgusias moteris. Tokia Soppho‘s poezija nė kiek
nestebino tuomet Graikijoje gyvenančių žmonių dėl šalyje įsivyravusio požiūrio
į santykius.
Meilė dėl statuso
Lesbos saloje, kaip ir visoje
Graikijoje, VI a. pr. Kr. renkantis seaksualinį partnerį buvo svarbiausia ne
asmens lytis, o socialinis statusas. Graikijos kultūroje teisę rinktis
pirmiausia turėjo brandaus amžiaus vyrai, o bet kokio amžiaus moterys, vergai
ir jauni vyrai buvo traktuojami kaip pasirenkamieji objektai. Tad nukrypimu nuo
normos būtų buvę laikomi atvejai, kai brandaus amžiaus pilietis prisiima pasyvų
vaidmenį asirenkant partnerį ar socialinį statusą neatitinkančias pozicijas
lytinio akto metu, nes seksualinis aktas atkartojo socialinę struktūrą ir
nebuvo suvokiamas kaip privati gyvenimo sritis. Buvo ir vyrų, turinčių šeimas,
bet retkarčiais pasinaudojančių kitais vyrais kaip moterimis – nepaisant to,
jie laikė save heteroseksualiais. Galiausiai, santykiai tik tarp vyrų buvo
suprantami kaip normalūs, tačiau jie dažniausiai pasiskirstydavo vaidmenimis –
visuomenės pasmerkimo labiau sulaukdavo vyrai, užimantys pasyviąją, moters,
poziciją, nes taip buvo griaunama griežtas socialinės lyčių sistemos supratimas
ir normatyvinio vyriškumo normos.
Nors šalyje vyravo neaiškūs
sutuoktinių ir santykių stereotipai, garsioji rašytoja Soppho buvo ištekėjusi
už turtingo pirklio, vardu Kerkol‘as. Santuokai su šiuo vyru Soppho ryžosi tik
po ilgų tėvų įkalbinėjimų, kuriems, galiausiai, moteris pasidavė. Tepraėjus
metams po santuokos porai gimė dukra, kuri buvo pavadinta močiutės Cleis‘ės
garbei. Šeimos idilės pavydėjo daugelis – turtingai gyvenantys jauni sutuoktiniai
ir toliau užsiiminėjo savo hobiais, lankėsi vakarėliuose ir iškilmingose
ceremonijose, o ir jųdviejų dukrelė buvo visų mylima. Tačiau Soppho nuolat
jautė trūkumą, tik pati ilgus metus negalėjo išsiaiškinti, kokį. Tačiau jos
vyras Kerkol‘as išsiaiškino tai greičiau už mylimąją – Soppho labiau mylėjo
moteris nei vyrus, ją traukė moters kūnas ir žavėjo moteriškos manieros, o ir
kūryboje vyravo homoseksualūs moterų santykiai. Nėra aišku, ar Soppho tai bandė
slėpti daugelį metų ar tiesiog pati to nepripažino, tačiau vyrui išrėžus tiesą
į akis, moteris suprato, kad nebenori daugiau gyventi su vyru, todėl jiedu
išsiskyrė.
Neapykantos objektas
Vėliau Sappho aršiai gynė moters
meilę moteriai, todėl kilus sąmokslui prieš homofobiją, poetė stojo į kovą
prieš tironą Pitaką. Smurtiniai išpuoliai Lesbe ir po to Pitako vadovaujamas
sukilimas nuvertė valdančias šeimas. Daugeliui metų Sappho ir kiti kilmingieji,
tarp jų ir draugas poetas Alcėjus, buvo ištremti į Siciliją. Ten poetė
praleido gana daug metų, tačiau ir ištremta toliau rašė eiles, kuriose karčiai
kalbėjo apie blogą elgesį su ja. Visgi seksualinės pažiūros nenugalėjo talento
– išgirdę, kad garsioji Sappho atvyko į Sirakūzo miestą, jo gyventojai pastatė
poetės statulą kaip pasveikinimo formą. Tik vėliau, 581 m. pr. Kr., kai tironas
Pitakas nebebuvo valdžioje, garsioji poetė kartu su kitais kilmingaisiais
galėjo sugrįžti į tėvynę, kurioje ji ir mirė – spėjama, kad moteris pasikorė
savo namuose, tačiau aplinkybės nėra žinomos.
Tačiau net ir po mirties Sappho‘s
vardas lengvai neišnyko. Homofobams poetė buvo neapykantos objektas. Jau
praėjus kartai po jos mirties graikų poetas Anakreontas kilmę iš Lesbos salos
priskyrė moterims, kurių seksualiniai palinkimai turėtų būti niekinami. Iš
kitos pusės, išlikto moterų, mylinčių moteris. Taigi Sappho yra prie ilgos
moterų linijos – paslaptingos, persekiojamos ir vis dar esančios po 2500 metų,
tildomos, bet vis tiek iškalbingos – ištakų, todėl sakoma, jog nuo Sappho
prasidėjo lesbianizmo istorija.
Homofobiškos mintys
Nuo senų senovės žmonės Soppho laikė
didžiąja graikų ankstyvosios lyrikos kūrėja. Net Platonas ją vadino dešimtąja
mūza, kurios kūriniai padarė didžiulę įtaką romėnų poetams. Senovės rašytojai,
skaitę poetės kūrybą, ją apibūdindavo terminais, kurie šiandieninėje kalboje
įvardijami kalbant apie lesbietes – Sappho‘s santykiai su moterimis buvo
prilyginami su Sokrato santykiais su gražiais jaunuoliais.
Dėl tokių minčių reiškimo, nėra
žinoma, kaip Sappho‘s kūryba buvo leidžiama ar platinama jos laikais, tačiau
aišku tai, kad II a. pr. Kr. – praėjus keturiems šimtams metų po poetės mirties
– išlikusi jos kūryba buvo surinkta į dešimt knygų: devynias lyrinių ir vieną
elegiškų eilėraščių. Šio leidimo kopijos išliko iki viduramžių, paskui dingo
arba buvo sunaikintos. Todėl beveik nieko nėra žinoma apie šią moterį, kurios
vardas kartu su gimtosios salos, Lesbos, pavadinimu paženklino moterį, kuri
myli moterį. Be kita ko, tokių lesbiečių draugijų pavadinimai dažniausiai būna
siejami su Soppho‘s vardu.
Įdomūs faktai:
· Nėra
žinoma, kaip buvo platinami išspausdinti Sappho‘s eilėraščiai, nes jie ilgus
metus buvo draudžiami. Jų tik pasiklausyti laisvai buvo galima draugijos
susirinkimuose.
· Poetė
sudarė apie 10 000 eilučių siekiančias poemas, dėl to buvo įvardijama kaip
viena produktyviausių tuometinių rašytojų.
· Paauglystėje
Sappho dažnai lankydavosi vyriausiam broliui priklausančioje vyno parduotuvėje,
kurioje svečiuodavosi vyrai iš geriausių šeimų.
·
Jauniausias
Soppho‘s brolis Charaxus, kuris vertėsi prekyba, buvo įsimylėjęs prostitutę iš
Egipto.
Greta Šliurpaitė
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą